Horlogeband / Volkskrant Conceptman 16 sept 2014

 

Waarom krijg je bij Apples nieuwe smartwatch een oud bandje kado?

Apple introduceert z’n allereerste smartwatch. Om dat te vieren krijgen alle iTunes gebruikers gratis het nieuwe album van een belegen Ierse popgroep in hun maag gesplitst. U2, oftewel de K3 van de New Wave. Kosten: een marketingcampagne van 100 miljoen plus nog een ‘undisclosed’ bedrag naar de vier grijzende heren. Minstens 150 miljoen bij elkaar. Geniale zet van U2, het enige Ierse bedrijf dat de kredietcrisis overleefde. Creatief ook. Iedereen in de board speelt een instrument en de CEO heeft de lelijkste zonnebrillen ter wereld op z’n neus. Ze zouden beter op hun plaats zijn in een campagne over belastingtips van Deloitte (‘componisten betalen geen belasting in Ierland’) of bij een zonnebrillenfabrikant voor Russische Nouveau Riche, van wie het vermogen sneller gegroeid is dan hun smaak.

Maar wat wil Apple met deze gasten? Wat heeft muziek überhaupt met dat horloge te maken? We hebben toch al Spotify op onze iPhone? Welbeschouwd is de Apple Watch niet eens een nieuw product. Het is een accessoire voor de iPhone, een soort iPhone remote om je pols. Die ook je hartslag kan meten. Handig als je als oude popster tijdens een solo een hartritmestoornis krijgt, maar die live demonstratie bleef uit tijdens Apples Keynote. Gemiste kans.

Als Apple z’n doelgroep wilde pleasen, is dat ook mislukt. Apple zet ongevraagd een ‘kado’ op jouw geheugenruimte, dat werd niet erg geapprecieerd, to put it mildly. ‘Is dat U2 een virus?’ twitterde een meisje die de hele band niet kende. Leg zo’n kind dan maar uit dat het hele emotionele muziek is, dankzij overmatig echogebruik en een zanger die pseudo-getormenteerd door een kunstmatige vallei loopt te blèren.

Maar die langverwachte iWatch, die nu opeens Apple Watch heet, daar moet toch meer achter zitten? De eerste iPod werd in 2001 volkomen kapot geschreven. Ook door hardcore Apple-fans: ‘Een idioot dure mp3 speler. Belachelijk wieltje. Die witte koptelefoon had zwart moeten zijn, want oorsmeer is geel.’ Misschien hadden ze toen wat U2 liedjes moeten weggeven, als demonstratie. Het bleek namelijk de eerste mp3 die makkelijk synchroniseerde en waarmee je simpel legaal muziek mee kon kopen. En die ‘belachelijke’ witte oortjes waren onmiskenbaar Apple, in een wereld vol zwarte audiospullen. Na een moeizaam eerste jaar werd de iPod een wereldhit en alle criticasters deleten stilletjes hun boze blogjes. 

De nieuwe Apple Watch heeft ook zo’n geniale troefkaart: het is een virtuele portemonnee, stevig om je pols. Die al je administratie bijhoudt. Je betalingen lopen via Ierland, waar Apple z’n hoofdkantoor heeft om de Amerikaanse belasting te ontduiken. Misschien kunnen alle Apple Watch gebruikers straks 70% van de BTW over al hun aankopen terugkrijgen. De andere 30% houdt Apple zelf natuurlijk. Daarom koos Apple voor U2, dat symbool staat voor Ierse slimheid. Niet alleen hun auteursrechtelijke revenuen zijn onbelast, alle andere U2 winsten worden in Amsterdam witgewassen, waar U2’s holding zit. Apple en U2 promoten samen de democratisering van belastingconstructies. You too, dankzij de Apple Watch. Dat verklaart een hoop.

Scato van Opstall