Catwalk te ver / Volkskrant Conceptman 27 mei 2014


Mode verkopen zonder gevoel voor stijl
 is een kansloze missie.

Ik wist het niet, maar Arnhem schijnt een modecentrum van internationale allure te zijn. Paris, Tokyo, London, New York, Arnhem. Een stad met een modeacademie en een grenzeloze ambitie. Apetrots op hun winkelcentrum Presikhaaf, dat op een Parijse tentoonstelling in 1971 als modernste winkelcentrum van Europa werd gelauwerd. Zonder gekheid: Viktor & Rolf komen van het Arnhemse ArtEZ en de onlangs cum laude afgestudeerde Liselore Frowijn heeft dit jaar de Frans Molenaar Award en een toonaangevende Franse modeprijs gewonnen. Iris van Herpen, Alexander van Slobbe, Jan Taminiau, Piet Paris en Lidewij Edelkoort hebben allemaal in Arnhem gestudeerd. Betere ambassadeurs kan een zelfbenoemde modestad zich niet wensen.

En toen ging het mis. Een citymarketeer (dat is iemand die een stad of regio probeert te verkopen) werd gevraagd om Arnhem eens stevig op de kaart te zetten.
In plaats van een prachtige brug te bouwen van Arnhem naar Parijs, een virtuele catwalk bevolkt met ontwerpen van alle ArtEZ modegoden, werd gekozen voor een andere strategie. Een kostbare ook nog: posters op tramhaltes in het culturele bolwerk dat Amsterdam heet. Arnhem laat z’n modische neus zien in het hol van de leeuw.

En hoe. In een lettertype dat niet zou misstaan op het jaarverslag van een dakgotenfabrikant staat ARNHEM KRIJGT JOU PLAT. Een roodharige vrouw, type ‘best wel leuke buuf ondanks schoenmaat 47’ ligt achterover in het magazijn van een kringloopwinkel. Ze heeft een geheel knakworstkleurige outfit aan: Van Haren schoenen, een kreukelige Zeemanlegging en een 100% polyester jurkje. Mode = Arnhem. Naast haar zijn achteloos een paar zakken gegooid. Met de namen van de sponsors erop, neem ik aan. De gevallen vrouw ligt onhandig op een roze Xenossprei met een panterprintkussen achter haar hoofd. Made in Arnhem is de afzender, met twee lompe oranje haken eromheen. Zo’n grafisch ongeintje dat designers in 1998 graag gebruikten, voor het logo van het administratiekantoor om de hoek. ‘Like uit in Arnhem en win een nacht in Hotel Modez’ is het aanbod. Hopen dat je niet verkracht in die kringloopwinkel wakker wordt.

Alles dat mode tot haute couture maakt, is zorgvuldig vermeden in deze Arnhem Modestad campagne.  Vermoedelijk heeft de citymarketeer dit kiekje met z’n eigen smartphone gemaakt. Geen fashionmodel, geen stylist, geen visagist en de belichting is verzorgd door twee bouwlampen uit een lokale doe-het-zelf winkel. Schoonheid, stijl, allure, avantgardisme -alles dat mode zo bijzonder maakt- is zoek. ARNHEM KRIJGT JOU PLAT. Jaja, die Ernhemse citymarketeer weet hoe hij de vrouwtjes moet behagen: Het motto verwijst naar de shoppende bezoekster, die na een dagje shoppen in het modekwartier met volle tassen uitgeput op haar Arnhemse (hotel)bed valt.’

De oudste artefacten van Arnhem zijn twee vuurstenen, 70.000 jaar geleden achtergelaten door een Neanderthaler. Misschien kan iemand die dingen een keer heel hard tegen elkaar slaan en voor wat licht zorgen in de Arnhemse duisternis.


Scato van Opstall