Zeepaard van Troje / Volkskrant Conceptman 8 okt 2013


Ik probeerde ooit een vriendin een auto kado te geven onder voorwaarde dat ze mij 24/7 zou chauffeuren, maar daar vloog ze niet in. Heb de auto maar zelf gehouden. De vriendin is inmiddels mijn vrouw en ik ben haar chauffeur geworden. Toch niet zo handig aangepakt. 

Heel soms lukt het wel een kado onder voorbehoud te geven: "Havenbedrijf schenkt enorm LEDscherm aan Rotterdam." Het hangt nu in het nieuwe Centraal Station: 40 meter breed en 4,5 meter hoog. Niet alleen het scherm is lang, het ding heeft ook een 10 jaar durend staartje. Tot 2023 mag het Havenbedrijf bepalen wat de reiziger ziet op die 180 vierkante meter beeld.
 Geen informatie over oneindig vertraagde Fyra's of een handig overzicht van sporen en vertrektijden. Ook geen preview van een expositie van meesterwerken in de Kunsthal ("Kom 't zien, voor je 't weet zijn ze weer weg"). Nee, de komende tien jaar zal de reiziger slechts beelden van de Rotterdamse haven mogen aanschouwen. Het geschenk van de Haven blijkt een Trojaans Zeepaard. Rotterdam heeft dat zelf nog niet helemaal door: de gemeentelijke woordvoerder deelt trots mee dat er geen reclame te zien zal zijn op het scherm. Correctie, dat moet zijn: 'geen reclame-onderbreking'. Want het scherm is van links naar rechts gevuld met een non-stop, 10 jaar durende commercial voor de haven. Daarmee kan het Havenbedrijf zo het Guinness Book of Records in, ze maken de grootste en langste reclamefilm ooit. Een prachtdeal is het zeker. Voor slechts 3 miljoen eurootjes kochten ze 315 miljoen seconden zendtijd op een AAA locatie - dat is 28 cent per halve minuut. Plus de PR waarde van hun kadootje.

Heel erg is dat niet. Die haven is de buitenboordmotor van de stad en levert ongetwijfeld mooie 'niet lullen maar poetsen' beelden op. Maar na een week of twee wordt dat toch een beetje melig. Weer een containerkraan en een loodsboot. Publiek behang dat niemand er af mag stomen. Geef de Rotterdammers ook een rol in de programmering, hebben ze wel verdiend voor al hun werk in de haven. En door wat meer variatie is de kans groter, dat reizigers vaker op het scherm kijken en uiteindelijk ook meer van de haven zien.

Zat hierover te filosoferen met Maarten van de Vijfeijken, een docent van de Willem de Kooning Academie. Die maakte er meteen een opdracht van. Een sympathieke oplossing kwam van studenten Robin Poelmann & Babo Schokker: laat Rotterdammers zelf 40 meter van hun favoriete stadsplek filmen. Die kunnen ze uploaden en wordt dan op dan op de volle 40 meter van dat scherm vertoond. Bekijk het op youtube, zoek op '40 meter Rotterdam'. Dit idee krijgt het havenbedrijf echt kado, gratis en zonder enig voorbehoud.

Tot slot een oproep aan de persoon die deze geniale deal gemaakt heeft: wil je me advies geven? Zou graag nog eens proberen een auto met onderhoud en brandstof kado te doen aan mijn vrouw. Onder de voorwaarde dat zij me dan de komende 10 jaar rondrijdt. 


Scato van Opstall
(column conceptman, om de dinsdag in bijlage V van de Volkskrant)