Goed Doel Missen / Volkskrant Conceptman 20 aug 2013


Stichting Vluchteling is begaan met het lot van vluchtelingen. Heel nobel. De meeste Nederlanders kunnen zich niet goed voorstellen wat het betekent, om vluchteling te zijn. De stichting begint dus een hippe reclamecampagne om geld te vragen. Fraaie schaduwbeelden van bepakt en bezakte mensen, geprojecteerd op muren in de stad. Met de begeleidende tekst: `Maak vluchtelingen zichtbaar.’ Giro 999, Stichting Vluchteling. Een klassieke denkfout. Dat vluchtelingen onzichtbaar zijn, is een communicatieprobleem, geen communicatieboodschap. Een campagne die van menselijk leed een politiek correcte abstractie maakt is kansloos. Ik voel hun lijdensweg niet, omdat die niet invoelbaar is gemaakt. Erger nog: we hebben zelfs een politieke partij die vindt dat vluchtelingen juist veel te zichtbaar zijn in het Hollandse landschap, met al die asielzoekerscentra. Vluchtelingen hebben geen schaduw nodig, maar een gezicht.



Op vluchteling.nl wordt dit gebrek aan strategisch inzicht pijnlijk duidelijk. Deze club voert maar liefst vier totaal verschillende campagnes. Ik zie een poster van een stoere Afrikaanse vrouw die met een gigantische glimmende baksteen op haar hoofd rondloopt - of is het 50 kilo hasj? De begeleidende tekst: `Zelfs de sterkste vrouw ter wereld, kan wel een steuntje in de rug gebruiken.’ Prima reclame voor Ethiopische Koffie of een vitaminepreparaat. Gezien die foute komma in de kopregel zou het ook nog van een heftruckfabrikant kunnen zijn. Maar nee: giro 999.


De derde campagne is er eentje in de clichéreeks Zeer Zielig Kijkende Kinderen met een even goedbedoelde als bloedeloze bedeltekst: 'Help Syrische vluchtelingen overleven.' 


Tot slot de vierde poging: `Het is 42 graden in Tsjaad. Zonneovens: veilig, goedkoop en milieuvriendelijk.’ Einde bericht. Als ik in Tsjaad woonde, zou ik meteen zo’n oven kopen, maar ik woon in Kneuterveen en snap niet waarvoor, waarheen. Arme vluchtelingen.



Doodzonde, want er is genoeg te vertellen als je dieper in hun site duikt. Jaarlijks een half miljoen vluchtende zwangere vrouwen die het loodje leggen, vaak met hun ongeboren baby. Om zoiets te voorkomen, doneer ik graag. Stichting Vluchteling is bij de tijd en deelt hi-tech zonnepaneel-ledlampjes uit. Zodat de overgebleven leden van een getraumatiseerd gezin elkaar kunnen vinden, in een tentenkamp waar het om acht uur pikdonker is. Vertel dat dan! Ik voorzie zelfs dat menig PVV-er z'n portemonnee zal trekken.



Kiesduurzamemode.nu begrijpt wel hoe je een ver-van-je-bed gebeurtenis urgentie geeft. Beelden van de ramp in Bangladesh als vertrekpunt, met dat ingestorte naai-atelier. Tussen al dat vreselijke World-Press-leed zijn onbezorgde H&M types in vrolijke partyjurkjes voor 4,95 gemonteerd. Mode voor afbraakprijzen, waarvoor kinderlevens en milieu worden gesloopt. Dat willen we niet zien, maar nu moeten we wel. De kopregel is simpel en recht tussen je ogen: 'Laat anderen niet de prijs betalen.' De afzender is een website, kiesduurzamemode.nu. Nergens belerend maar heel inspirerend. Megahippe, duurzame mode waarmee je wel een verschil maakt. Ik kocht meteen drie verantwoorde bamboe onderbroeken en mijn dochter kreeg inspiratie voor een spreekbeurt. Zo kan het ook. Verbeter de wereld, denk eerst na wat je zegt. Tegen wie. En waarom.


Scato van Opstall
(column conceptman, om de dinsdag in bijlage V van de Volkskrant)