Cheesy / column adformatie / 16 november 2012



Geluid is de helft van je beeld. Een doordachte soundtrack kan zelfs een matig filmpje de nodige swagger geven. Kun je nagaan wat goed geluid met bijzondere beelden kan doen. De Drie Dwaze Dagen dansfilm van de Bijenkorf bijvoorbeeld. Muziek, geluid van voeten op marmer en scheurend textiel vormen een indrukwekkend knappe combinatie. Zag laatst weer die 'Wintersport in Holland' film van Peugeot. Ook heel sterk. Geneurie, veel stilte, klokgetik, stoelgekraak, verdwaalde koe en Tiroolse tongval leiden naar hilarische Schlager op het eind.

Vorige week had ik een vreemde ervaring met een commercial waar niks te horen was. Mea Culpa. Door een rare bug geeft mijn laptop soms een paar uur geen geluid. Dat gebeurde tijdens een bezoekje aan adformatie.nl. Daar zag ik een intrigerend filmpje over een meisje dat op de gekste plekken ondersteboven aan haar voeten gaat hangen en dan iets roept. Ook als je niet weet dat 'batmanning' een opvolger van de 'planking' hype was, word je vrolijk van deze beelden. Een onderschrift legde uit wat ik in geluid niet kon horen: het gaat over een LG smartphone waar je 'met losse handen' foto's mee kan maken. Door simpel 'Cheese!' te roepen. Ik hoorde het al helemaal voor me. Lekker realistische soundtrack, een windproof CHEESE! als ze op buiten hangt, een zachter cheesje in huis en een giechelcheese als ze samen met haar vriendin aan een abri hangt. Simpele en speelse manier om zo'n kleine LG foto-feature memorabel te maken.

De volgende dag geeft mijn computer weer geluid. Toch nog even naar dat Batmeisje van LG teruggegaan. Ik geloofde mijn oren niet. Van de eerste tot de laatste seconde dichtgeplamuurd met stockmuziek, van het soort dat je verwacht in een Duitse Dreftcommercial uit 1989. Al die vrolijke 'cheeses' van het meisje verzuipen in die hoera-je-hoort-het-goed-dit-is-reclame-reclame-reclamemuziek. Hoe kan zoiets nou gebeuren? Een muziekzoekende stagiaire bij de studio die het verschil tussen cheese en cheesy niet begrijpt? Een eigenwijze klant die in een Nima-lesboekje las dat 'een muziekje' beter verkoopt en dit goedkope vulmiddel er hoogstpersoonlijk onder heeft geplakt? Of was er gewoon te weinig studiotijd om wat meer te experimenteren? Jammer. Want geluid weegt zo zwaar, dat het mooie beelden ook snel naar beneden kan trekken.