De klacht van herhaling / adformatie 14 juni 2012


Vaak zap ik even langs nu.nl. Die hebben nieuwsfilmpjes met daarvoor reclame. Kun je fijn wegklikken, dat heeft nu.nl heel goed begrepen. Maar als je wekenlang hetzelfde filmpje moet wegzappen, word je ook gek. Neem die Oranjeshirt aanbieding van hun eigen NuSport. Da's één of twee keer leuk, maar bij elke video op nu.nl begint dat kreng opnieuw te lopen. De Amerikanen martelen vermeende terroristen met een non-stop Sesamstraat-tune, maar dit is ook niet mals. Ik haat nu die kop van die voetbalgast. Rot op met je oranjeshirt!

Wat denken adverteerders, mediabureaus en sites te bereiken met deze 'déjà vu' strategie? Neem het kriebeltrui-kindje van Unox groentesoep-in-zak. Een heel sympathiek soepfilmpje, maar door een overkill aan online exposure geven hele volksstammen Unox de zak terug. De karakteriserende rollende r van het flashbackmeisje wordt opeens aanstellerij. En wat een stomme broek heeft die moeder eigenlijk aan! Als ik een accuboor zoek word ik op elke site weken achtervolgt door Makita-banners, kunnen ze ook niet effe gaan onthouden dat ik deze uiting al tig keer gezien heb? Reclame die je na drie keer nog niet wil wegklikken is heel zeldzaam.

Behalve de nieuwe "Vergeten Dieren" campagne van Artis dan. Wat werd ik daar fundamenteel blij van, op alle fronten. Het inzicht is messcherp en supersimpel: 10 bijzondere dieren die je nooit ziet, omdat je weer kijkt naar beesten die je allang kende. Dat alleen al is een applaus waard. Maar dan die poëtische filmpjes voor die dieren! Fijne anecdotische copy, helemaal op de juiste toon uitgesproken door meneer Aart. De beelden zijn gekmakend mooi - maar ook emotioneel en grappig. Ze hebben maar liefst 10 van die pareltjes gemaakt. Je krijgt meteen zin om weer eens naar Artis te gaan (vergeet de gratis app niet). Want zo had je het nog nooit bekeken... Opeens bleek 'jalouzie de métier' een Vergeten Emotie van mij te zijn. Kortom, zorg bij online reclame voor een anti-repeat algoritme op IP adressen of een stop-irritatie-button: al gezien, graag iets anders. En voor Artis een speciaal knopje: I Want More.