Retroclame / column adformatie 6 april 2012


Recessie maakt creatief: de firma Grolsch heeft besloten een jaren tachtig spotje te recyclen. Ontzettend slim natuurlijk. De authentieke smaak van toen verkopen met de authentieke reclame van toen. Geruite (nu weer retro!) hemden, een VU-meter met echte wijzer, oude brommertjes, een transistorradio en die rijke gele celluloidlook: bierreclame zoals bierreclame bedoeld was. Dertig jaar terug rende de moeder van de bedenker terstond naar de draaischijftelefoon, om trots haar buurvrouw te bellen: "Snel - kijk naar de STER op Nederland 2, nu! Dat heeft mijn jongen gemaakt! Snap je 'm? Iedereen hoort die plop van die dop, en dan krijgen ze ook zin in bier. En dat gaat maar door. Van Enschede tot aan Deventer! Je moet er maar op komen, hoe bedenkt-ie het... Nee, je begrijpt het niet... Het gaat om het geluid van de dop. Nee, die plop gaat door de regenpijp... ja hoor dat kan wel, echt! En zag je dat, die Michael Jackson aan het eind... die is niet echt hoor! Nee echt niet! Ze hebben de enige neger in Zutphen gevraagd om uit een begrafenisauto te stappen. Met witte sokken aan. En door dat gilletje denk je dat het Michael Jackson is. Je ziet 'm alleen van achteren, haha. Want zo'n artiest is natuurlijk niet te betalen voor een Achterhoeks brouwerijtje. Oh... Wat zeg je? Je hoorde dat gilletje niet? Nee, het moest echt Michael Jackson voorstellen. Ja, je moet er maar op komen!" Michael Jackson is inmiddels dood, maar de retroclamemaker laat zich niet kisten: Michaels witte sokken zijn zwartgemaakt en dat Jacksongilletje is vervangen door een sonoor "Yes we can." Obama! Hoorde je dat niet? 

Ondertussen is de geschiedenis zich al aan het herhalen. Ergens in Nederland skyped een moeder met haar buurvrouw. "Kijk even op youtube! M'n zoon heeft de nieuwe 'Even Apeldoorn Bellen' bedacht." Buuf begrijpt 'm niet helemaal. Trotse mama legt uit: die spastische old-timer kan onder een lage lat doorrijden. Alleen dat gedoe met die Birdie begrijpt ze zelf ook niet zo goed. Ze zal het morgen aan haar zoon vragen. Grote kans dat deze commercial over dertig jaar wordt hergebruikt: "Het is natuurlijk een beetje geforceerd allemaal, maar dat maakt het ook zo charmant. We denken echt dat dit mensen anno 2042 weer heel erg aanspreekt. Het zijn ook de roots van je merk." Retroclame, ik zie er veel toekomst in.