Loodverlichting / column adformatie 26 januari 2012



Een Loden Leeuw win je liever niet. Doe je het toch, neem je 'm manhaftig in ontvangst. Dat deed Johan Derksen prima. Zijn opdrachtgever, de Nederlandse Energie Maatschappij had daar wat meer moeite mee. De NEM reageerde in een bijzondere advertentie, waarbij ze zichzelf miraculeus afkort tot NLE, incluis haakjes en dubbele aanhalingstekens. Of dat een teken van dyslexie of schizofrenie is, mag de lezer zelf uitmaken. Deze NEM ("NLE") laat een staaltje unieke corporate zelfreflectie zien, ik citeer: "...dus dit roept de vraag op: "Waarom maken we dit soort irritante reclame?" U moet weten: "Energie is totaal niet sexy." Een vadsige Bauer, een gelooide Natasja, Maurice de Acnéhond en Johan Derksen met z'n aura van zuur zweet, opgedroogde urine en sigarenwalm maken het ook er niet aantrekkelijker op, NEM. Maar dat is niet alles: "De kwaliteit is bij elke leverancier hetzelfde." Geen grote verrassing: de NEM heeft nog nooit van woorden als service, duurzaam of betrouwbaar gehoord. "Het is daarom héél moeilijk op te vallen met je reclame".  Vrees niet, er zit een groot filantropisch motief achter de NEM's nimmer aflatende teisteringen: irritatie houdt de concurrentie scherp. "Dankzij ons bestaan betaalt elke Nederlander minder voor energie. Dus ook al vindt u onze reclames irritant en bent u geen klant, weet dan bij iedere 'ergernis' dat u dankzij die reclames uiteindelijk zelf ook minder betaalt voor energie." Aha. Ik moet blij zijn dat de NEM ("NLE") mij irriteert, want zo krijg ik goedkopere energie zonder dat ik naar ze over hoef te stappen. Vervolgens begrijpt de NEM er zelf ook niks meer van, want ze constateren licht verbaasd "Toch is het grootste deel van de Nederlandse consumenten nog nooit overgestapt".  Dat zijn 'slapers', leggen ze nog even uit, want consumenten kun je niet genoeg beledigen. Maar toch fijn dat ze even uitleggen waarom wij vrolijk moeten worden van hun commercials en dat het enige irritante (voor henzelf) is, dat niet iedereen subiet overstapt. Mochten de bewoners van Kepler-22b deze annonce ooit onder ogen krijgen, dan weten ze zeker: voor de mensheid is geen enkele hoop meer. Gelukkig hebben wij mensen dat zelf niet door. Wij laten ons onverminderd oplichten en irriteren door de schreeuwende graaiers van de Nederlandse Energie Maatschappij. In de blijde wetenschap dat we dankzij deze geniale, bevlogen club zelfs geld besparen als we géén klant bij hen zijn. En daarom zeg ik: BLIJF LEKKER SLAPEN!