Wannanoyu / column adformatie 27 oktober 2011


Het was simpel. Je had knipperende reclamebanners. Je had journalistieke content van traceerbare afzenders. En je had fora, waar burgers in digitale burka's elkaar overschreeuwden. Maar nu is het lastiger. Ik belandde bij wathelptbijkids.info, een vraagbaak in de categorie 'eczeem, hooikoorts & hoofdluizen'. Het bleek opgewarmde content uit oude Sanoma-titels gegarneerd met hapklare medicijnen. Wathelptbijkids.nl is een soort Smeren & Slikken online. Initiatiefnemer Omega Pharma heeft zich verstopt achter een disclaimer. Deze farmaboer is ook weer 'kennispartner' bij Sanoma's goeievraag.nl. Waarbij ik me dan ernstigafvraag.nl of ze straks bij hun 'objectieve' antwoorden ook journalistiek correct hun naam vermelden, met de toevoeging 'belanghebbende'. Zelfs Unilever gaat soms undercover. Al hun A-merken moeten op TV een lullig lapje met U-logo uitrollen, maar op Yunomi.nl speelt 'U' verstoppertje. Terwijl die merken op die site mooi bij elkaar komen! Rol die 'U' daar dan groots uit, Uileballen! Wees apetrots op je populaire vrouwenplatform: Unilever begrijpt de dames. Zijn ze soms bang dat die meiden ontdekken, dat hun digitale koffiecorner één grote one way mirror is? Wenoyu but Yudonomi voorkom je door zelf je gezicht te laten zien. Kijk naar parfuminderen.nl van Neutral, Veggipedia van het GroentenFruit Bureau en de tussendoortjesvergelijker van Ola: merken kunnen prima branded' informatie, tools of entertainment brengen. Stiekem is niet netjes en nergens voor nodig. 

Nee, neem dan het gezichtloze Hyundai, die opeens een spannend staaltje open source doet. De meeste automerken zitten niet te springen op kritische noten van Jan met de Pet. Die na twee jaar rijden vaak rakere observaties doet dan een autojournalist in een uurtje testen. Een volksgericht op je merksite hosten, dat is het paard van Troje binnenhalen. Hyundai is er niet bang voor: ze introduceren de 'Realview'. Klanten posten hun goede en slechte ervaringen direct op Hyundai.nl en facebook. Geen censuur, alleen als je 'kutauto' schrijft, maken ze er 'rotauto' van. Ik geloofde er aanvankelijk niks van, maar na tig Realviews was ik overtuigd. Hyundai vermengt zo zelfvertrouwen met bescheidenheid, allebei mooie waarden. Door openlijke kritiek toe te laten in je digitale showroom, worden positieve reacties veel geloofwaardiger. En die zijn in de meerderheid. Je voelt het vertrouwen in eigen kwaliteit en service. Gelukkig is er niet geluisterd naar de angstige manager "Maar dan krijgt het ene model een 9 en een ander een 7!" Maakt niks uit. Je leest namelijk de individuele ervaringen, de weging doe je zelf als klant. Yurealinomi, Hyundai. And nowinoyuto!

Scato van Opstall