Chateau Picanto / Adformatie Column september 2011

Picanto’s van Duyvis, pittige zoutjes voor bij de borrel. Picanto van Calvé, barbecuesaus met een bite, zou ook kunnen. Prima naam voor pittige fast movers. Heeft ook nog internationale potentie, in een Franse hypermarché stopte ik gisteren letterlijk een Picanto-product in m’n boodschappenwagen: Franse kruiden in een potje. Desnoods is Picanto nog bruikbaar als Wehkamplingerielabel voor oudere dames. Maar nu hebben we opeens de Kia Picanto. Misschien een stadsauto die heel fast moved, maar het klinkt of ze het Koreaanse woord voor pittig via Google Translate naar het Italiaans hebben vertaald. Ben benieuwd hoeveel zakjes Picanto onze Kia importeur gaat verkopen. Heb ook medelijden met de creatieven, die na een eerste lachstuip opeens heel stil worden. Je zal als bureau maar afgerekend worden op de sales van een zoutje op wielen. Sinds de Toyota Picnic (bij aankoop gratis plaid, rieten mand en hoopje mieren) niet zo’n idiote autonaam gezien. Geef je Europese importeurs  de ruimte om er Kia Kick op te plakken of er een Toyota Allrounder van te maken. Modelnamen die mensen onder de 67 aanspreken, ook als ze buiten de Lelystadsgrenzen wonen. De autoverkopen zitten in een diep dal, dan verwacht je toch wat meer slimheid van de heren fabrikanten. Klop tijdens de ontwikkeling van je nieuwe model al aan bij je bureau. En bedenk samen een concept, waarbij naam, propositie en campagne elkaar versterken. Als je weet hoeveel de ontwikkeling van een nieuw model auto kost, is dat wisselgeld. Een nog grotere naamgekte op wielen vind je bij caravanbouwers, constateerde ik op de Route du Soleil (prima naam, zelfs hoopvol als het regent). Sleurhutten van het model bordkartonnen pudding heten schaamteloos ‘Chateau’. Koelkasten die zwalkend zijwindkracht 2 trotseren en de naam ‘Swift’ dragen. Als je er 4 minuten over doet om een vrachtwagen zonder oplegger in te halen, dan heet je caravan natuurlijk ‘Veloce’. Die totale Verneinung van produkteigenschappen maakt die dingen nog potsierlijker dan ze al zijn. Terwijl ze de eigenaren zoveel vreugde en mooie herinneringen bezorgen. Alsof je een klein maar fijn vakantiehuisje in elk Europees land bezit! Daar moet een mooie naam voor te bedenken zijn? Zelfs voor een merk als Kip liggen er prachtkansen. Hopelijk zitten ze daar op een hip, eivormig retrocaravannetje te broeden. Voor de camp-fans en tenthatende festivalgangers onder ons. En dat noem je dan Het Ei van Kip. Staat zelfs leuk achter een Kia Picanto.

Scato van Opstall