Kartelrandje



Die Citroën Picasso komt van PSA en je zakje Wokkels wordt door Pepsico vermarkt. Dat boeit gewone mensen niet. Of je Sanex douchegel nu door Sara Lee, Unilever of Colgate-Palmolive in de schappen wordt gezet, so what, als-ie d'r maar staat. Liefst op grijphoogte. Maar goed ook, anders zou Sanex na drie eigenaren in één jaar tijd niks meer waard zijn. Dus wat ik niet begrijp: zit je lekker naar een Calvé mayoreclame te kijken of lach je om Cup-a-Soup's dooie-punten-manager, rolt er opeens een handdoek rechtsboven in beeld met een Unileverlogo erop. Bedacht door een paar corporate apparatsjiks, in de heilige overtuiging dat ze een soort 'Intel Inside' te pakken hadden. Maar wat moet de consument nou met die informatie? 'O ja, Unilever, dat zijn de witteboordencriminelen die van de NMA een boete van 104 miljoen kregen.' Jarenlang betaalde Jan Modaal veel teveel voor z'n A-merk wasmiddel. Niet erg sympathiek in deze tijden. Na het journaal waarin deze oplichterij werd gemeld, kreeg die natte handdoek van Unilever opeens een kartelrandje. De zure smaak van de Kartelmayo van Calvé. Kartelbeertje Robijn die je financiële last niet verzacht. En natuurlijk het Becelkartel, waar je huishoudbudget een hartverzakking van krijgt. 

Nee, neem dan Hero. Hero is tegenwoordig van Dr. Oetker, maar die hangt gelukkig geen Duitse doktersjas over onze jam. Hero heeft een veel beter plan: ze hebben mijn held van vroeger weer tot leven gewekt! Flipje van Tiel werd uit de boedel van De Betuwe gehaald en op Hero's potjes geplakt. Wel jammer dat Flipje als eerste daad fruitpasta zonder pitjes en stukjes verkoopt. Alsof kinderen tandeloze bejaarden zijn, die alleen nog amorfe massa's gesuikerde pectine kunnen verwerken. Geloof me, met wat fantasie en dit fruitmenneke krijg je hele hompen fruit probleemloos naar binnen. De lievelingssleutelhanger uit mijn jeugd als sleutel naar Hero's toekomst: Flipje opent de mondjes die voor andere merken gesloten blijven. In de 'terug naar eerlijk eten' trend liggen potten vol smakelijke marges in het verschiet. Met grote stukjes onbespoten vruchtvlees en heel veel minder suiker. Flipje als vrolijk baasje van al ons Vergeten Fruit. Deze kleine aalbessenman is de gedroomde aanvoerder van de kruisbestocht tegen smaakvervlakking. Zo wordt Flipje pas echt een eigentijdse held. Niet bang zijn, volhouden en winnen. Daar ben je tenslotte Hero voor.

Scato van Opstall / column Adformatie 22 april 2011