Personal Space Invaders / column Adformatie 11 maart 2011



KLM produceerde een online micro-documentaire over 'the invasion of personal space' op stations, luchthavens en tramhaltes. We zien candid shots van een lulletje rozenwater, die pal naast een argeloze zakenreiziger gaat zitten of staan, terwijl er genoeg lege plekken zijn. Schouder aan schouder met een onbekende - dat belt, laptopt of leest niet lekker. Daar hebben ze bij de KLM een slimme oplossing voor. In European Business Class zorgen ze dat er een lege stoel tussen jou en je buurman zit. De KLM heeft regelmatig half gevulde vluchten, maar door deze briljante stoelendans kunnen ze meer geld vragen voor de stoelen naast die lege stoelen. Kostenpost herverpakt tot winstmaker en heel elegant in de etalage gezet. Niet alleen in het filmpje, ook in de KLM luchtbus zelf. Ik zag tot mijn grote vreugde dat zelfs de antimakassars - zo heten die hoofdsteunlapjes - bij het concept waren betrokken. Op zo'n lege stoel tussen twee zakentypjes staat droogjes 'reserved for your personal space.' Pers je jezelf zuchtend door het gangpad, zie je zo'n antimakassar, ben je verkocht. 


Bij de nieuwe Ford Focus ligt dat lastiger. Ze hebben nog geen Unique Selling Point gevonden. Het is een moeilijk merk, auto's moeten naar olie ruiken en niet naar spruitjes. Maar ook over de Focus valt na enig graafwerk vast iets te vertellen. Na 7 seconden laptopresearch op autoweek.nl weet ik: een spuuglelijke vinexbak met een fenomenaal goed weggedrag. Ogen dicht en 'Feel the Difference'. Vol Fahrvergnügenverwachting spoed ik me naar startmeerdandeauto.nl. Huppelkutjesmuziek heet me welkom. Samen met de tekst: "Start meer dan de auto en win mooie prijzen!" Ik zie speelkaarten met een bedrijfsbus, twee lelijke palmbomen, een rode scooter, een bungeejumper en een bestickerd autootje. 'De 100.000-ste klikker wint!' Wacht even... hier wordt toch een nieuw model geïntroduceerd? Of gaat die startknop mij straks meevoeren naar een online testbaan om de Focus aan de tand te voelen? Scooters ontwijken, slalommen om palmbomen, remmen voor vallende bungeejumpers? Ik druk op start, moet meteen inloggen met m'n social network en Ford toestemming geven om mijn facebook of hyves te plunderen en er reclame op te zetten. Dat heb ik zelfs voor deze column niet over. Ford off, ik ben weg! Je allernieuwste model slijten met een digitale loterij is al treurig genoeg. Maar de Personal Space van je doelgroep niet respecteren, dat is onvergeeflijk. Ik pak deze week het vliegtuig. 

Scato van Opstall