Memento Malus / column Adformatie 31 maart 2011

Een bestuurder neemt risico, een ondernemer draagt risico. Zonder malus geen bonus. Vindt hoofdoppasser Jan Hommen dat hij meer verdient dan die karige 1,35 miljoen? Moet hij zelf een zaak beginnen. Zou Jan het durven, al z'n spaarcentjes, z'n huis en huwelijk op het spel zetten om een HomHom routeplanner in de markt te zetten? Of een fraaie electrische Hommer? Leuk TV format: 'Top of Flopfunctionaris. Wat zijn die CEO's nou echt waard?' Ondertussen zit je er maar lekker mee, als hardwerkend reclamebureau. Je ING campagne 'Hoeveel bank wil je hebben?' krijgt in één klap een nieuwe pay-off 'Hoeveel bonus wil je hebben?' Op het hermetisch gesloten consumentenpanel.ing.nl lezen we: "Als je wilt dat er iets verandert, moet je je stem laten horen." Dat staat dus loeigroot op de site van een organisatie die toegeeft "dat ze niet goed hebben ingeschat wat er in de maatschappij leeft." De ING als vereniging van overbetaalde kluizenaars en graaiende hermieten. Tegen mensen met de ethiek van een amoebe doe je helemaal niks. Ze lopen achteruit de oersoep in en als je niet oppast, trekken ze alles en iedereen mee. Deze moderne roofridders gaan schaamteloos door, tot er een Graue Armee Fraktion opstaat van boze pensionado's en oud-CPN-ers. Pas als alle bankbobo's gekneveld in de bagageruimte van een rode Suzuki Alto liggen, kunnen reclamebureaus weer opgelucht adem halen. Ondertussen proberen ze verkrampt het verspeelde krediet van hun opdrachtgevers te managen. 'Een wereldspeler die zichzelf blijft', is bijvoorbeeld een regel die prachtig bij de Rabobank past. Een boerencoöperatie die gestaag doorgroeide tot een degelijke internationale bank, dat is een merk waar elk bedrijf z'n bankzaken graag aan toe wil vertrouwen. Waarom, beste Rabobank, maak je dan een commercial die exact het tegenovergestelde uitstraalt? De Rabo blijft helemaal niet zichzelf, maar komt met een obligate diashow die alle corporate clichés van precreditcrunch grootbanken in zich heeft verenigd. Stroken oplichtend London-Tokio-Brussel- Wallstreet-behang zijn aan elkaar geplakt met een lauwe pap van onzinnen als "...wereldwijde transacties, bedacht in kantoren over de hele wereld." Om de drie tellen horen we dat de Rabobank 'ideeën' heeft. Wat voor ideeën, dat blijft volstrekt duister. Herverpakte Griekse staatsobligaties met een oranje strik eromheen, ga je bijna denken. Wees gewoon jezelf, Rabobank. En vertel ons wat jullie als coöperatieve bank anders doen - en hoe, of waarom. Dan word je de speler waar niet alleen Nederland, maar de hele wereld op wacht.


Scato van Opstall