Valse Start / column Adformatie 17 feb 2011


Campina laat op vrolijke wijze zien, dat het 's ochtends onmogelijk is om wat vers fruit en muesli in een bak yoghurt te doen. Ook een lepel naar je mond te brengen is zonde van de tijd. Daarom zit 'Goedemorgen!' nu in een aluminium tiet met afschroeftepel, waaruit volwassen mensen hun ontbijt kunnen zuigen. Ik vraag echt me af wie de beoogde doelgroep is. Niet alleen wat betreft geestelijke leeftijd, maar vooral in volume. Misschien had die marketeer beter één handgeschreven briefje kunnen schrijven. "Beste Wubbo Ockels, voor het geval u weer eens een ruimtereis gaat maken, hebben we een handig ontbijt voor u." Leuke viral trouwens, een gewichtloze Wubbo die zwevend aan zo'n yoghurtzak lurkt. Zijn 'volwaardige ontbijt' claimt een 'bron van vezels' te zijn. Lees: 3 gram vezels per hangtiet, dus Wubbo moet er 4 leegzuigen om aan zijn ontbijttax te komen. Goeiemorgen! 

Blue Band 'Goede Start!' weet het nog een tikje bonter te maken. Unilever stopt heerlijke, chemisch bewerkte houtvezels (E466) in hun witbrood en suggereert dat die bleke snee nu net zoveel voedingsstoffen bevat als echt volkoren brood. 'Zorgzame verpleegsters eten wit waar volkoren in zit' belooft de advertentie met een 6-jarig meisje, als zustertje verkleed. Het lieve kindje is -toch sympathiek van Blue Band- preventief in een ziekenhuiskantine gefotografeerd. Zo kan haar ondervoeding meteen worden aangepakt. De Reclame Code Commissie en foodwatch.nl waren 'not amused' met de gebakken lucht van Blue Band. Lijkt me ook niet echt lekker voor je merk, jokken tegen ouders. Les 1 voor marketeers: beter met een knipoog overdrijven (dat is reclame) dan serieus liegen (dat is geen reclame). Gelukkig nemen strengere Europese regels merken tegen zichzelf in bescherming, wat hun gezondheidsclaims betreft. De industrie bezint zich ondertussen op een nieuwe strategie, want er gaat niks boven zelfregulering. Binnenkort prijkt er een nieuw logo op al dat knutselvoer: 'Ik Kies Bewust Voor Een Financieel Gezonde Maatschappij'. Elke consument die vrijwillig veredelde behanglijm eet, draagt bij aan meer welvaartsziekten. Da's wel zo sociaal, want eerder de pijp uitgaan vermindert de druk op onze lege pensioenfondsen. Niks mooiers dan Maatschappelijk Verantwoord Ontbijten.

Scato van Opstall