Oud is Nieuw / Column Adformatie 6 jan. 2011

Ze zuipen, neuken, kraken en headbangen. Ze slikken pillen die hun dokter niet voorschrijft en roken wiet, die ze marihuana noemen. Bejaarden, het zijn net jonge mensen. Die paradox is de brandstof voor Benidorm Bastards. Maar werkt dat ook als vuurwerkcampagne? We zien twee grijze Heilssoldaatdames in een park. Eentje vraagt een vuurtje aan een stel jongemannen, waarop de andere Heilssoldate opeens een lullig rotje in de aanstekervlam houdt. BENG! De dames lachen hard en lopen uit beeld. De jongens doen erg hun best om verbaasd te kijken. Als conclusie verwacht je 'gebruik een sigaret of een aansteeklont, nooit een aansteker.' Maar er staat 'Ga naar facebook.com/vuurwerkbastards'. Behalve reageerders die voor dieren en tegen vuurwerk zijn, staan er Bastardtips voor het maken van echte (!) vuurwerkbommen: opensnijden, jampotje met kruit, ducttape. WTF? 

Volgende filmpje dan maar. Halfpipe in een gegoede wijk. Twee jongens, die binnenkort hun coming-out gaan beleven en vijf keurig blonde meisjes. Een Bastard oma met een geruit shoppertje probeert ze illegaal vuurwerk te verkopen. And guess what... niemand koopt! Alsof oma niet weet dat je voor een beetje omzet New Kids types, Zwarte Crossers of Mokro's moet hebben. Het meest concrete 3-D bioscoopfilmpje -bejaard stel steekt vuurpijl af naast slecht acterend jong stel- eindigt nog vaag met: 'bescherm je ogen'. Door op tijd je handen ervoor te doen? Door binnen te blijven? Een petje met een klep? Een 3-D bril? 

Waarom is er niet 100% ingezet op die bewezen effectieve VUURWERKBRIL? Relevant voor afstekers en omstanders. Superzichtbaar, je hebt meteen een symbolisch 'opletten' signaal. Daag jongeren online uit om een Gaga-proof vuurwerkbril te ontwerpen. Ook een nuttig souvenir voor de 3-D bios. Maak een deal met Hema & AH. Zorg dat alle vuurwerkverkopers standaard vragen 'Hoeveel vuurwerkbrillen wilt u erbij hebben?' (Geen eentje die dat nu doet, hoe kan dat?). Beperk je tot heldere sketches: Bastards die allerlei brillen proberen te lenen voor hun vuurwerkstreken. Neem les bij die briljante Bastard van Volkswagen: het cliché van het betrouwbare oude dametje kantelt en wordt rotsvast aan een keiharde VW propositie gelast. Dat oma niet deugt maakt niet uit, want de auto is en blijft een Golf. 

Oude wijsheid voor het nieuwe jaar: tussen een 'geinig ideetje' en communicatie die echt iets doet, zit een gapende kloof waar weinig concepten levend overheen komen. Zorg dat 2011 het jaar wordt van 'Eerst Goed Nadenken Dan Pas Een Idee Verzinnen'. 


Scato van Opstall