Crash betalen a.u.b. / Column Adformatie 27 jan. 2011


Wegens mijn 'creatieve geest en maatschappelijke betrokkenheid' werd ik 'exclusief' genodigd om mee te denken over De Toekomst Van De Bank. Of ik vier middagen kon vrijmaken. Afzender was niet de SP of de Bilderberggroep, maar de ABN AMRO. Die wilde een heus Manifest maken voor hun Raad van Bestuur. Deelname was gratis. Goed idee. Mijn plafond was net naar beneden gekomen. Ik belde schilder Frank en stukadoor Dennis exclusief op, om twee dagen lang gratis deel te nemen aan 'de toekomst van mijn kantoorruimte'. Zo blijf je tot lengte van dagen in de puinhopen zitten. In zijn boek BONUS legt ex-bankman Kilian Wawoe haarfijn uit dat bankiers nog steeds worden beloond om de foute dingen te doen. De belastingbetaler betaalt als het misgaat, in de wereldbegroting zit een krater van 1.100 miljard dollar aan bankinjecties. Geen moslimterrorist kan tegen zo'n ontwrichting op en de naschok moet nog komen. Dag zorg, dag cultuur, dag milieu, dag onderwijs. Maar de bonus bannen, dat doen bankiers, politici en journalisten niet.  Hierbij het gratis Manifest voor de RvB: 'Bank Van De Toekomst = Bonus Weg'. Anders is het aftellen tot bankbom twee. Ondertussen beseft de klant dat overstappen naar goed fatsoen ook een optie is. Na Triodos staat Friesland Bank bekend als braafste jongetje van de klas. Die Friezen gaan de strijd aan met de Graaiende Goliaths. Hun David heet Jort Kelder. Wat moet een nuchtere Friese Bank met -ik quote Jort- een verwend eikeltje? Juist dat grote contrast maakt hem tot een spannende keuze. Maar er zit meer achter. Meestal huiver ik voor Bekende Nederlanders die zichzelf spelen in reclames. Je voelt dat ze gekocht zijn. De Jan Mulders, Maurice de Honden, Frogers, Fatima's, Anouks en Bauers: hoe plat en doorzichtig wil je het hebben? Bij Jort heb ik dat bezwaar niet zo. Het is een rechtse vegetariër en een linkse liberaal, en daarmee ook een man van principes. Dat past prima bij het degelijke imago van FB. Jort speelt geen klant, hij is al jaren klant.  Alhoewel... onze dandy rijdt in de eerste commercial helemaal naar Friesland, terwijl ze een prachtig kantoor op loopafstand van de PC Hooftstraat hebben. Maakt niet uit, 'plakpak' wordt een begrip in Nederland en die 4,5% rente is ook over de bühne. Willen is kunnen, zegt de Friesland bank. Maar om te kunnen moet je ook durven. En dat doen ze zeker, met Jort als boegbeeld.


Scato van Opstall