Kramer Pizza Naomi 3.0 - column Adformatie 30 sept. 2010


Met KPN digitale TV kun je elk stukje uitzending onbeperkt terugzien. Klant wil doelpunt van Wesley Sneijder. Reclamebureau heeft een beter idee: "We nemen dat fragment van Sven Kramer, die uit z'n broek scheurt. We laten Sven thuis door z'n vriendin Naomi uitlachen. En dan nog eens, met wat hockeyvriendinnen erbij. En dan nog een keertje, met z'n hele familie, alle buren en vage kennissen. Inclusief pizzakoerier." In theorie best geinig. In de praktijk zit je met twee amateur-acteurs. Zweten op de set en 'm knijpen in de edit. Maar het is gelukt. En hoe! KPN introduceert Wesley & Yolanthe 2.0: ongekunsteld en met gezonde zelfspot. Het scheelt natuurlijk ook dat Sven groter is dan 22 cm en Naomi 's haargrens niet begint waar d'r tandvlees eindigt. En ze wonnen allebei een heel WK! Alleen om deze commercial wil ik KPN's herhaalfunctie al. Nog een keertje Wesley & Yolanthe 2.0 kijken, met een subtiel nahikkende Pizzakoerier, die even zijn plek niet kent. 

Over Pizza's gesproken, probeer dit aan je klant te verkopen: "Drie mannen eten pizza op kantoor. Eentje zegt met volle mond: "Dit is de nieuwe Barbecue Miskleun(?) Pizza van Domino's." Zegt de andere: "lekker knapperige bacon, lekkere kaas." Zegt die ene: "Je haalt hem nu al voor 3,95." Zegt derde man: "Nou jongens, dan heb ik wel gekkere dingen gezien." Opeens een videofragmentje van een soort Noorse Lingo, met een vrouw die een straal vreten uitkotst. Amerikaanse Voice-over zegt 'Domino's Pizza. For Real.' Ik zie de klant al zitten. Vermoed niet, dat ze dit idee meteen goedkeuren. Maar uiteindelijk dus wel. Zou er drie uur over Dadaïsme geluld zijn? Weg met de ratio? Of is dit de Ultimate Truth in Advertising? Echte Pizza is plat met verse spullen erop en komt uit een houtoven. Domino's pizza is een lauwe deegbak, gevuld met zure kots. Ik begin toch een beetje aan mezelf te twijfelen. Misschien een wegtrekker gehad, een droombeeld ofzo. Ik wil het eigenlijk nog een keer zien. Maar ik heb geen Herhaaldinges. Wacht eens even... dat is de truc! Dat vraagt iedereen zich straks af. Heb ik dit goed gezien? Het is een subliminale KPN tag-on! Die Pizzakoerier van Sven & Naomi... dat was vast ook een Dominokoerier! Toch? Zonder herhaalfunctie ga je echt denken dat je langzaam gek wordt. Wow. David Cronenberg meets Philip K. Dick in Advertising. Dit is... KPN 3.0 !


Scato van Opstall