Door Meligheid Sterk - column Adformatie 9 september 2010




















Verkade heeft Café Noir, die we thuis vroeger 'likkoekjes' noemden. Ook Mariakaakjes, San Fransico, knapperige Knappertjes en lange Langetjes. Maar één koekje zijn we vergeten. Afvoeren of reanimeren? Reanimeren, met een retro fifties-commercial. 'Het modernste koekje' vertelt de voice-over. Terwijl dat cocosbiscuitje toen al een halve eeuw oud was. Zwart-wit geachte dames lachen ons schaamteloos full-colour toe. Zo'n filmpje kun je schamper afdoen als 'Anachronisme meets Meligheid', maar de kracht zit in de staart. De volstrekt hopeloze naam van het koekje wordt geniaal verklaard: NIZZA betekent 'Niets Is Zo Zalig Afgebakken'. Die zit! DOF = Door Oefening Flink, RODA = Recht Op Doel Af, SOA= Samenspel Overwint Alles. NIZZA! Nooit geweten, nu nooit meer te vergeten. Alhoewel... zou het echt zo zijn? Ik google vergeefs. Allemaal verzonnen. Nou en! Truth in Advertising is mooi, maar verdichting soms nog mooier. Eén minpuntje: Verkade heeft in het kader van een MVO-project de verpakking laten ontwerpen door een team visueel gehandicapten. Die oude NIZZA ziet er 100 keer beter uit.


Stijl blijft een moeilijk ding, ook in de natte sector. Red Bull trakteert ons op een klinische NIMA lesvideo, waarin alle distributiekanalen van Red Bull Sugarfree worden getoond. Supermarkt, grijs kanaal, horeca. Interessant zeg! Aan het eind wordt gemeld dat blikjes Red Bull ook buiten op straat te vinden zijn. En wie ze vindt, kan een mooie vliegreis winnen. Lijkt me veel te makkelijk. Red Bull geeft z'n gebruikers niet eens voldoende energie om naar een vuilnisbak te lopen, een paar meter verderop. Vier van de vijf zwerfblikjes is energiedrank. In parken en geveltuinen, op stranden of langs een bosweg in de Achterhoek: Red Bull is niet meer uit ons landschap weg te denken. Een weekje rapen en ik verdien vier keer de wereld rond, KLM businessclass, met het hele gezin. De vervuiler betaalt de schoonmaker, dan kan niet waar zijn. Ik lees op Adformatie.nl toch maar even de strategische bijsluiter van dit concept. 'Red Bull wil aanstormend creatief talent een kans te geven om unieke visuele producten te creeëren met PanicProgram.' Of dat bericht is door Adformatie onder de verkeerde campagne geplaatst, of die Red Bull marketeers zijn echt een beetje 'twiettwiet' geworden met hun vleugeltjes. Neem eens een kop koffie, jongens, misschien helpt dat. Met zo'n oldskool NIZZA erbij.  

Scato van Opstall