ORANJE HEEFT GEWONNEN / Adformatie Column 9 juni 2010






Gelukkig zijn de verkiezingen voorbij. De B-keuze van onze natie (ik heb het nu niet over de politici, maar over hun strategen, scenaristen, regisseurs, cameramannen en editors) trakteerden ons op een reeks deerniswekkende promofilmpjes. Op de gemiddelde trouwerij prakt ome Kees een beter filmverhaal in elkaar. 
Femke Halsema, waar je heel weinig aan kunt verprutsen, liep bizar belicht over straat iets vaags te beppen. De CDA-editor had het materiaal van Balkenende gebruikt om al z'n video-effecten tegelijk te testen. Digitale fotolijstjes in de aanbieding, met gratis portet van onze Nationale Nerd: Stem BCC! Okay, de SP was helder, maar een tikje bloedeloos. Cohen loste 'ton sur ton' in het grijze niks op. De VVD deed 'Wilders Light' over vandalen op een kinderspeelplaats - over hun eigen vandalen, die ons hele financiële stelsel sloopten, zwijgen ze. Pechtold prikte met veertig speerpunten tegelijk nog geen krasje in een pak boter. 
De meest bizarre was Rita Verdonk, die haar eigen Koefnoensketch maakte. Daar bleek Pieter Storms achter te zitten, of Willibrord Frequin, ik gooi die twee altijd door elkaar. Zelden zo gelachen overigens, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn geweest. Het is allemaal de schuld van Gerda Verburg. Na haar fraaie glossy durven ze niets origineels te maken en mag het geen cent kosten. Hopen dat Den Haag de kiezers voortaan een fatsoenlijk reclamebureau gunt, dat is ook beter voor onze economie. 
Gelukkig houdt het WK de boel nog een beetje elkaar. Ik heb niks met voetbal, maar sinds 1988 heel veel met Oranje. Beesies, Bungels, Bonkies, als het maar op Oranje rijmt. Bonkies zijn 'tha bomb'. Oldschool knikkers met newskool gezichten en je kunt er maffe rubber skins bij uitzoeken... maar niet in Oranje. Ik bid, hoop, smeek dat die nog komen. Anders is het net of ze de beslissende penalty missen. Wat me verder opviel: de eerste ING film van Ubachs bleek door Leuk Werkt gemaakt! Een beter bewijs dat Voetbal Verbroedert bestaat niet. 
Het allermooist is als zo'n Oranje-actie je merk slim ondersteunt. Zoals Grolsch die 'koud' toch belangrijker vind dan 'kleur'. Nuons zwarte Energieshirt dat je zelf oranje moet zweten. De Oranje WC-rollen van de Darmstichting. En Keet Smakelijk met z'n Pannakoekjes bij de Bijenkorf, natuurlijk. Ik mis alleen nog de bouwmarkt die Oranje Purschuim gaat verkopen, om die Zuluvela's onklaar te maken. Kunnen we straks ongestoord naar het echte Oranje kijken.








Scato van Opstall