(ingezonden mening) - column Adformatie 1 juli 2010





Als kind vond ik de woorden (ingezonden mededeling) boven een advertentie heel mysterieus. Daar moest je dan uit opmaken dat het niet Donald Duck zelf was, die de Venz & Smarties aanprees. Vorige week zag ik een homemade Grolsch filmpje op Geen Stijl. Eronder een levendige dicussie of dit nu echt was, of in scène gezet. Het antwoord stond er gewoon boven: (ingezonden mededeling). 


Dat zinnetje is blijkbaar nog steeds even mysterieus. Maar het principe erachter is heilig. Zonder duidelijke scheiding van commercie en redactie krijg je enge toestanden. Zoals mensen betalen om positief over je merk te buzzen, bloggen en tweeten. Een (ingezonden mening) vermomd als een echte: het lijkt o zo slim maar is o zo fout. De DDMA is bezig met een gedragscode en ook de Amerikaanse WOMMA ondersteunt actief wetgeving die deze praktijken tot 'criminal offence' maakt. Openheid staat centraal: When in doubt, disclose. Goed plan, zulke transparantie mag vaker worden toegepast op de nieuwe media. 


Neem Yunomi. Hoe zuiver is dat? Een knap gemaakt platform, waar redactionele content, marktonderzoek, reclame en datamining volkomen vervlochten zijn. Dat is helemaal niet verkeerd, mits je de argeloze bezoeker expliciet op de homepage meldt dat Deze community is opgericht om alle Unilevermerken te promoten. Eerlijkheid zou Yunomi alleen maar sterker maken. Desnoods geholpen door zelfregulering of een echte wet.


Het zijn niet alleen marketeers die sociale netwerken in asociale kunnen veranderen. Ik droom al jaren van een gedragscode om anonieme frustraten weg te krijgen. Een mening is van iemand en nooit van niemand. Spreek dus vrijmoedig over een ander, maar gebruik wel je echte naam. Anonimiteit uit schaamte of angst is begrijpelijk, denk aan een forumdiscussie over Chlamydia of een site voor homosexuele moslims. Maar het gezichtsloze gescheld van Saskia Zonder Achternaam, J. uit Volendam of Thundermaker666, weg ermee! Je kent ze wel. Zodra ze hun ali-jasjes aantrekken, verdwijnt elke vorm van fatsoen. Op een serieuze site horen geen Nomen Nescio's thuis. 


Durf jij je eigen voor- en achternaam niet onder je mening te schrijven? Dan heb je ook geen recht van spreken. Al die initiaaltijgers, aliashelden en voornaamposters mogen van mij meteen offline. Geef ze een bivakmuts kado, dan kunnen ze hun bijdragen voortaan anoniem door het dorpscafé brallen. Met een beetje mazzel wordt die muts nog gesponsord ook. Prima gedragscode, toch?


Scato van Opstall