Ik Kies Bewusteloos - column Adformatie 20 mei 2010




De voedingsindustrie heeft het logo samen met de overheid innig omarmt, maar helaas: 'Consument kiest niet voor Ik Kiest Bewust', meldt Adformatie online. Wageningse onderzoekers concluderen dat het geen effect heeft. Dom, arm, rijk, slim, we gaan er geen spat gezonder door eten. Dat bericht ontlokte een reactie van een betrokken mevrouw, die verontwaardigd riep dat het logo wel degelijk langetermijn-effecten had: 'Instantsoep, vla, zoetstofyoghurt en vruchtenlimonade met het IKB-logo verkopen stukken beter. Dus Nederlanders eten gezonder!' Onderzoek naar eetpatronen bestrijden met vla-verkoopcijfers? De heftige belangenverstrengeling ontnam haar kennelijk even de adem. Dat het IKB-logo helpt om kant-en-klaar-producten te slijten, geloof ik best. Maar een obees, suikerziek volk van de ondergang redden is heel andere koek.

'Ik Kies Bewust' lezen mensen als 'Ik Kies Gezond', bleek al uit eerder onderzoek. Maar aangezien zelfs een junk 'bewust' voor heroïne kiest, mag deze claim overal legaal worden opgeplakt. En dan die prachtige, Kafkaëske definitie: 'producten die minder vet, suiker of zout bevatten dan vergelijkbare producten in dezelfde categorie'. Minder slecht is toch iets anders dan goed, vers en voedzaam? Zo bekeken zijn light sigaretten best gezond. Dat broccoli (in de categorie broccoli even gezond als andere broccoli) na protest ook een IKB-logo mocht voeren, maakt de verwarring nog groter. 'Zie je wel. Die poedersoep is net zo gezond als broccoli!'

Dezelfde mevrouw roemt ook de strenge IKB-criteria. Mag ik even? Zes professoren van het IKB comité proosten op 'Vitaminwater': 0,5 liter kraanwater met 8 klontjes suiker en fruitaroma. Gezonder dan thee, water of vers sap? Nee, ietsiepietsie minder suiker dan gewone cola. 'In de categorie frisdrank', weetjewel. Voor deze tovertruc betalen merken grif tussen de 5.000 en 150.000 euro per IKB-logo. Onder luid gejuich van ons Voedingscentrum, dat 'eerlijk over eten' als slogan heeft, maar dankzij dit oneerlijke logo het volk elk jaar weer dikker en dommer maakt. Verwacht alsjeblieft niet dat voedselfabrikanten mensen gaan verleiden om meer groente en onbewerkt eten te kopen. Daar verdienen ze niks aan! 'Ik Kies Bewust' is slimme marketing dankzij slechte voorlichting.

Hierbij feliciteer ik het bedrijfsleven met het IKB-verkoopsucces. En ik condoleer Den Haag met hun gebrek aan bewustzijn. Gezond eten is echte soep en een verse fruitsmoothie, geen IKB instantsoep & IKB Vitaminwater. Laat ondernemers fijn ondernemen en laat de overheid ons objectief en helder voorlichten. Dat is nog altijd het beste recept voor een gezonde samenleving. 


Scato van Opstall