Oneerlijk over vroeger / column Adformatie 11 mrt 2010


Bij de Aldi filmen ze een bejaarde zwerver, met een kartonnen koffiebekertje vol muntjes. "Ik heb m'n hele leven hard gewerkt en al m'n spaargeld in een dure pensioenpolis gestopt. Maar ze vertelden me niet, dat de helft werd opgemaakt aan kosten." Hij giet de halve beker ratelend in de put. "En het beloofde rendement bleek fictief". En daar rolt de rest van z'n centjes in het riool. Alles weg! Voor hem ligt een kartonnen bordje: 'Oneerlijk over later. Aegon.'

Dat was pas eerlijk geweest. Nu voelen die Aegonspotjes met echte ingehuurde mensen als boerenbedrog. Wie verantwoordelijk is voor Legiolease, Woekerpolissen en Vermogensvliegwielen, moet niet met holle woorden komen, maar met harde daden. Imago's zijn hardnekkig. Niemand gelooft Feyenoordsupporters die opeens 'Trots op Ajax' scanderen, of Wilders die een 'Aardig voor Allah' campagne voert. Feyenoorders moeten eerst een jaar lang F-siders knuffelen en Geert overtuigt pas als hij z'n roze minaretje laat besnijden. Als Aegon 'Eerlijk over later' wil worden, zijn vernieuwende, transparante producten het enige antwoord. En voorbeeldig gedrag, natuurlijk. Zo is het best onhandig om de Rijkste Kerk ter wereld onverplicht een miljoen euro te geven. Daarmee kan de paus het seksueel misbruik van zijn priesters afkopen. Voor Aegonklanten voelt het toch een beetje of ze meebetalen aan de lichamelijke pleziertjes van geestelijken. Koren op de mallemolens van Koefnoen en cabaretiers: we zien binnenkort een schattig misbruikdienaartje, die de biecht afneemt bij een oude priester. 'Eerlijk over vroeger. Aegon.'

Maar er gloort ook hoop in het Sterblok. Rechtsbijstandverzekeraar DAS belooft ons 'Het antwoord op alles waar u niet om heeft gevraagd.' Wow. Die had ik graag zelf opgeschreven. Er zit pure Zen in zo’n zin. Het doet me denken aan Kamagurka’s filosofische uitspraak ‘Een mooie vrouw herkent men aan haar uiterlijk’. Het eerste filmpje met de konijnen is niet de meest spannende of relevante vertaling, maar laten we wel wezen: DAS heeft een reclamethema met de potentie van 'Even Apeldoorn bellen' en 'Happiness is a cigar called Hamlet'. Pas maar op, Vaticaan. Katholieke kindertjes die vroegen naar de Heere maar jongeheren als antwoord kregen, worden dadelijk bijgestaan door de weledelgestrenge heren van DAS. Voor je het weet zit er een werkeloze Paus voor de Aldi te bedelen, met een leeg koffiebekertje. Tenzij onze Aegon ondertussen z'n eerste eerlijke pensioenproduct heeft bedacht.

Scato van Opstall