Degeneratie KPN - column Adformatie 1 okt 2009


Ik ben een kind van de generatie PTT. Mijn moeder kon voor slechts één tik de hele dag lokaal bellen met de buuf. Nu vertelt de KPN ons dat iedereen, jong en oud, van de generatie KPN is. Ik zie warme, menselijke filmpjes voorzien van relevante grapjes.

Mijn kinderen zijn van de generatie KPN. Hun vader is een MKB-er met een zaak en een webwinkel. Omdat papa en mama veel te hard werken hebben ze een blikken buitenhuis in de bossen. Zodat deze koters nog iets aan hun leven hebben. Maar om ‘s weekends in dat wifi-loze groen door te kunnen werken, moet papa een dingel in z’n laptop stoppen. Zal die generatie KPN wel aanbieden, toch?

In de KPN winkel moet elke generatie een nummertje trekken. Druk. Vier KPN verkopers staan bij eilandbalies. Er is geen enkele zitplek. De oudste generatie, 80 jaar en slecht ter been, zit op een haveloos stoeltje dat snel uit het magazijn is gehaald. Alles beneden de 80 hangt tegen de muur. Aan de muur zijn 2 laptops geschroefd. Ik besluit staand m’n mail te checken, maar die laptops draaien alleen KPN reclame. De vloer is schoon. Ik ga er op zitten en klap m’n eigen laptop open. “We hebben hier geen wifi meneer”, zegt de jongste generatie bediende. Ik wijs op m’n scherm: KPNretail staat snoeihard te zenden. Prachtsignaal. “O ja, toch wel. Maar die is niet voor klanten.”

De KPN laat je een halve generatie lang wachten. Zonder wifi. Zonder koffieautomaat. Zonder zitplek, zonder krantje - zelfs geen digitale. Na 35 minuten ben ik aan de beurt. Rijbewijs, bankafschrift, KVK&BTW nummers. Of ik ook een recent uittreksel uit het KVK heb. Nee, stond nergens – en kunnen jullie dat zelf niet even online checken? Met al die zakelijke klanten? Nee. Na drie kwartier sta ik kokend buiten. Zonder dingel.

’s Avonds zie ik weer een telg uit de KPN generatiecampagne. Ik zap. Over mentaal marktleiderschap lullen en in de praktijk mentaal gestoord zijn. Zinloos.

Mijn kleinkinderen zijn van de generatie WeListen&Act. Een fantastisch nieuw telecombedrijf waar mensen met plezier een duppie meer betalen, want alles is goed geregeld. Ze zijn beleefd, toegankelijk en helder. Wie wil daar nu weg? WL&A is marktleider geworden zonder ooit een reclameboodschap uit te zenden, want hun klanten vertellen zelf door hoe goed WL&A is. Met hun email, sms, twit, blog, flunc, terd en boinc.

Scato van Opstall is partner bij NEEW! innovatie