Weet welke agenda je eet - column Adformatie 10 sept


Hoera, denk ik, het gaat eindelijk gebeuren: “Een aantal commerciële radio- en tv-zenders, waaronder RTL, SBS en MTV, gaat wat doen tegen overgewicht bij kinderen.” Drie regels later stort mijn illusie definitief in elkaar: “De commerciële zenders hopen door deelname aan het initiatief een reclameverbod voor voedingsmiddelen gericht op kinderen te voorkomen.”

Aha. Het gaat platform (W)EET helemaal niet om de gezondheid van onze kinderen, het gaat om de inkomsten van de zenders en de belangen van de adverteerders. Want één van de (W)EET oprichters is de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Valt dit onder maatschappelijk verantwoord ondernemen of is dit weer zo’n prachtig voorbeeld van zelfregulering, waar ons visionaire kabinet van droomt?

Het begon een paar jaar geleden met Paul Rosenmöller, die in zijn (gratis?) Hugo Boss pak vrolijk de hand schudde van Mars, die het Convenant Overgewicht sponsorde. Als dit het poldermodel is, dan hebben we heel veel Hansjes Brinker nodig. Onze dijken zijn vergieten geworden waar het vet met stralen uitspuit. Hopelijk heeft Hansje nog een hand vrij, met al die insuline-injecties is het lastig dijkbewaken. Helaas is zijn bloeddruk ook niet al te best: de meeste kinderen eten twee keer het maximum aan zout, door al dat prefab voer. Op het etiket staat natuurlijk natrium, dan lijkt het minder. En zo leert Hansje meteen rekenen. Dankzij het FNLI zoutbeleid!

Wat een carnaval. Door een boerenkiel aan te trekken word je nog geen boer. Zoals merkenmoeder Willy de Graaff onlangs zeer treffend constateerde: de A-merken hebben de boot vreselijk gemist door niet tijdig in te spelen op de trend naar vers.

Maar is dit nou de oplossing? Je ongezonde handeltjes redden met een liedjeswedstrijd over bewegen & groente? Misschien is het tijd om eens in het derde millennium te belanden. Met sprankelende innovatie, oprechte communicatie en gezonde ondernemingszin. Dan kom je vanzelf op eerlijke producten uit. Waar je met een gerust hart reclame voor kunt maken. Als je dat niet voor elkaar krijgt, verdien je ook geen zelfregulatie.

PS. Uitzonderingen die de regel bevestigen, hoef je natuurlijk niet te reguleren.
Aan het eind van een zonnige dag zag ik een losstaande voordeur, midden in het Vondelpark. Domino’s Pizza Delivery Point! Lachen is ook heel gezond.

Scato van Opstall, partner bij NEEW! innovatie