McObama - Column Adformatie 13 aug 2009


McObama

Op vakantie een column schrijven is gedoe. Internet gevonden bij een reparateur des ordinateurs, de enige nering naast de bakker. Adformatie.nl vertelt dat McDonalds een grote campagne gaat voeren ‘Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet.’ Dat klinkt als het supersizen van gebakken lucht.

Op de een of andere manier heb ik niet zoveel met McDonalds. Obese kinderen middels plastic speeltjes nog vetter mesten en dan hun ouders gratis laten overnachten als hun kroost gedotterd moet worden. Placemats met achterop een onleesbaar periodiek systeem der ingrediënten, zodat ze later tegen procederende vetklepjes kunnen zeggen ‘We told you so.’ Dat soort gedachten zal wel meer over mij zeggen dan over McDonalds, maar toch.

Het toeval wil dat ik net The Corporation aan het herlezen ben, een briljant boek waarin prof. Joel Bakan bewijst dat rechtspersonen zich gedragen als psychopaten. De clown van McDonalds grijnst mij toe en ik doop mijn pen in anti-globalistisch vitriool. Vol trots stuur ik mijn pennevrucht ‘McTheRipper’ naar bureaugenoot D.R., die wel wat vrolijks kon gebruiken na een afdaling met 70 KM per uur, waarbij hij met zijn carbonfiets tegen een Panda met twee Italiaanse bejaarden knalde.

Ik kreeg een niet mis te verstaan SMS-je terug. Waarom ik nou weer Fidel Castro moet spelen, maar dan met een fractie van de baard en zonder sigaar. Zaken afkraken zonder oplossing te bieden is gemakzucht. En was mijn humor ook met vakantie? Sip keek ik de naar het schermpje. Mijn Grote Gelijk werd genadeloos door D.R.’s shredder gehaald. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Daar had D.R. dan weer Veel Groter Gelijk in. Bush bashen prima, maar kom dan wel met een Obama op de proppen.

Fair Deal. Eerst wat feiten. De Gezondheidsraad voorspelt dat in 2015 zo’n 15 `a 20% van de volwassenen obees is. Het aantal kinderen met diabetes 2 neemt schrikbarend toe. Bedreiging voor het businessmodel van McDo. Maar ook een enorme opportunity. Met zo’n geoliede organisatie moet je toch ook Fast Health Food kunnen maken? Begin eens een pilot-McObama waar de suikershakes Fresh Fruit Smoothies worden, de Burgers sustainable, de frietjes onbespoten met handgemaakte olijfoliemayo. En een saladbar – zonder suikerdressings. Met speeltjes kun je kinderen ook tot echt eten verleiden. ‘Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet.’ is dan geen vet MVO sausje, maar een gezond businessmodel. McObama maakt van Greed & Junk weer Food & Glory!

Scato van Opstall is partner in NEEW! innovatie.