Column Adformatie 7 mei: Blinde Vlek


“Wat denkt u zelf?” vraagt de psychotherapeut. Op de rode bank ligt een keurige man. Zijn vrouw vertrouwt hem niet meer. “Ze is boos… omdat ik met haar hypotheekaflossing en haar pensioen naar het casino ging.” De therapeut fronst. “U heeft alles vergokt?” De man kijkt verbaasd. “Oh nee hoor, er waren ook kosten: Champagne, toastjes met kaviaar. Ik was toch de hele avond aan het werk met haar geld. Maar dat begrijpt ze niet, ze is erg ondankbaar. Wat moet ik doen?”

De therapeut kijkt naar buiten. Het bord TE KOOP staat al 9 maanden in zijn tuin. Wat is wijsheid? Deze narcist moet vergiffenis vragen. En z’n vrouw overtuigen, hoe en waarom hij het anders gaat doen. Maar dat wil de cliënt niet horen, dan loopt-ie weg en zit de therapeut zonder inkomen. Zucht. “Uw vrouw heeft afleiding nodig. Maak een video van uzelf, om haar eraan te herinneren hoe fantastisch u bent. Schrijf brieven, waarin u vertelt dat u uw ondernemende buren zo goed helpt. O ja, sponsor de meisjeshockeyclub uit het dorp. Dan komt het vertrouwen vast wel weer terug. “

Dat is zo’n beetje de toestand tussen reclamebureau en financiële diensverlener, als je de campagnes van de afgelopen acht maanden bekijkt. Doodzonde. Juist nu kunnen bureaus bewijzen hoe onmisbaar ze zijn. Bij de consument groeit een diepe woede tegen de moderne roofridders en hun geheime wapens: woekerpolis, sideletter, subprime en derivaat. Hun grote luchtbelkasteel kost de brave burger z’n belastinggeld, z’n pensioen en na deze zomer ook z’n baan. De geur van list & bedrog om Fortis, NN, ABN, ING, Aegon enzovoort wordt hen teveel. Steeds meer mensen zullen woedend weglopen. Met een briljante strategie en knappe communicatie kun je de schade beperken. Of -nog veel belangrijker- medevormgever worden van een schoongemaakte & transparante Bank Nieuwe Stijl.

Ondertussen belt de volgende patiënt aan bij onze therapeut: een jonge vent in pak, met halflang haar. Hij stapt al rokend van zijn Vespa. “M’n hele handel ligt stil. Waarom? Ik geef ze zeven redenen om nú een huis te kopen! ZEVEN redenen!” De therapeut lacht fijntjes. “Het is niet alleen wat je zegt, maar ook wie het zegt. Als jij het vertelt, horen mensen: red de makelaars, red de makelaars, red de makelaars, red de makelaars, red de makelaars, red de makelaars & red de makelaars. Wat denk je zelf?”

Scato van Opstall is partner bij NEEW! innovatie