Column Adformatie 19 maart: Het advertentiespel


Een ouderwets offline spel: drie stapeltjes bedrukte kaartjes in een doos. Die draaide je één voor één om en dan kreeg je melige onzinnen. Te koop aangeboden / een babysitter / in moderne kleuren. Zo goed als nieuw / een goudvis / op luchtbanden. Als je acht jaar bent, is dat heel leuk. Er is nu een moderne, audiovisuele variant van uitgebracht. In plaats van drie worden er twee dingen willekeurig aan elkaar gekoppeld. Het spel wordt ruimhartig gesponsord door adverteerders. De volwassen doelgroep kan het elke dag op TV zien.

OPENING: Een jongeman vertelt, hoe hij als kind door het raampje van de wasmachine keek. Grappig, dat deed ik ook vroeger. Een fascinerend stukje Krautrock van CAN is eronder gemonteerd. Natuurlijk, die magische wasmachine van toen draait nog steeds: Miele. Er is geen betere. Of desnoods AEG, die een breedbeeldwasmachine introduceert, met een mooie glazen deur van zestig centimeter.

EINDE: Een verrassende tekst komt in beeld: Energie is Mooi. Verspil het Niet. Nuon Helpt. Hoe? Waarmee? Waarom? Een beetje onzin kan leuk zijn, maar dit gaat nergens over. Gratuite groenpraterij. Nou vooruit, ik speel nog één rondje mee.

OPENING: We zien videobeelden van de schoenen van twee wandelaars, die hun videocamera per ongeluk aan hebben laten staan. Heel herkenbaar. Ze lopen naar Loch Ness. Opeens horen we ze roepen: “Het Monster! Pak de camera, snel!” Maar als ze op record drukken gaat de camera uit, want die stond natuurlijk al aan. Zo missen ze het monstershot. Ze hebben zeker geen Sony. Want Sony heeft een handige sensor die de camera uitzet, als je een tijdje hotsebotsend de grond filmt. Echt waar.

EINDE: Niks Sony: Even Apeldoorn bellen! “Met Centraal Beheer, goedemiddag. Wat zegt u? Het monster van Loch Ness? Oh… Uw vrouw? Heeft die een hartaanval gehad, van de schrik? Nee... Iets met uw videocamera? Is die soms opgegeten door dat beest? Wacht even… U heeft helemaal geen schade, geen letsel en er is geen aansprakelijkheid. U bent gewoon een tenenkrommende acteur die een scoop heeft gemist. Vervelend voor u, maar wat heeft Centraal Beheer daar mee te maken?”

Het nieuwe advertentiespel is nog flauwer dan het oude. Ik ga dadelijk met een Sony camcorder m’n streepjessokken filmen, die vrolijk centrifugeren in onze 14 jaar oude Miele. Dit fast moving meesterwerk krijgt als titel: Met spoed gezocht / origineel idee / dat ergens op slaat.

Scato van Opstall is partner bij NEEW! innovatie