Column Adformatie 19 februari: Gods Water & Gods Akker


Een bureau vol bejaarde reclamemannen bedacht dat ze die prostaatcommercial goedkoper in eigen huis konden maken. Cameraatje boven de pisbak, d’r lelijke koppen groot in beeld en maar zeiken dat ze niet kunnen urineren. Gelukkig is er nu Prostanogwat! Bedankt. Ik schud nog liever stof uit m’n jongeheer, dan ik zo’n gare doos plaskorrels ga kopen.

Ooit zag ik een stokoude boer knarsend over een dijk fietsen. Hij stopte bij een eenzame knotwilg. Stapte wankel af, de arme ziel kreeg zijn been kan nauwelijks over het zadel. Begint-ie tegen een knotwilg te pissen. Keihard. Die hele boom lazert om. Klabaf. ’t is dat ik geen camera en packshot bij me had, anders was nu elke vent, jong of oud, aan de Prostanogwat geweest. Zo makkelijk is dat.

Echt moeilijk is: vrouwen dure witte drab verkopen, die ze vrijwillig in hun edele deel gieten. Dat lost een bureau met plasproblemen niet op. Gelukkig hadden twee frisse dames een beter idee. Perspectief: Point-Of-Punani. Of is het A Womb With A View? Je ziet geen type vrouw en je ziet geen leeftijd. Wel verschillende situaties, die de kijker zelf in mag vullen. Door die speelse abstractie kan elke meid of mevrouw de beelden op zichzelf betrekken. Het is slim, vrolijk en discreet. Okay, Paul Meijer had een kabouter met een glimmend paarse badmuts naar binnen laten glippen. Maar dan had mijn achtjarige dochter weer allemaal moeilijke vragen gesteld en dat doet ze bij het zien dit filmpje niet.

Wat doe je met een commercial die relevant is, opvalt, vrouwen in hun waarde laat en een intiem probleem op verfrissende en positieve wijze benadert? Die haal je zo snel mogelijk van de buis.

Natuurlijk, de Veluwe is boos want de jongeman had geen zichtbare trouwring om. Een imam meende de naam van Allah te zien in het wegkronkelende doucheschuim. Een respondent dacht dat Lactacyd bruiningscrème was: de benen in het laatste shot waren veel donkerder. Een onconventioneel idee roept soms vreemde reacties op. Dat betekent nog niet dat zo’n idee opeens slecht is.

Helaas. Een golf van twijfel, nee, een witte zondvloed van paniek in het kantoor van Lactacyd. Exit commercial. Een betere optie was geweest: exit Grote Angsthaas. Met een passende afvloeiingsregeling. Een jaar gratis Prostanogwat, bijvoorbeeld.

Scato van Opstall is partner bij NEEW! innovatie