Nieuw: een tram zonder rails.


Vrijdag 23 januari kopte het Parool: geen draadje meer boven de tram. Dat is een geweldige innovatie, vindt onze gemeente. Een tram zonder bovenleiding. Of iemand daar ooit last van had. De rails, dat is het grote probleem. Reken even mee.

In bochten, op kruisingen en wissels en produceren trams tussen de 80 en 110 decibel. Door veel straten rijden drie lijnen, van zes uur ‘s ochtends tot half twee ‘s nachts. Dat is 700 trams per dag, een tram per 1,5 minuut. Bonkend, gierend en knallend door wissels en bochten. Elk bedrijf dat zo’n geluidsoverlast produceert, wordt meteen gesloten. Voor het GVB gelden echter andere wetten. Namelijk: geen.

Bij spoorwegen gelden routes met 60,000 treinen per jaar als extreem zwaar belast. Langs tramlijnen in Amsterdam is 250.000 trams per jaar geen uitzondering. Vele Amsterdammers worden ‘s nachts wakker van het racen naar de remise: trams kennen geen maximumsnelheid! Geluids- en trillingoverlast van trams is ondertussen één van de grootste irritaties in Amsterdam, bleek onlangs uit de inspraakprocedure van het Actieplan Geluid.

Nu het goede nieuws. Er bestaat een tram zonder rails. Fluisterstil, laat geen huizen trillen, kan net zoveel mensen vervoeren. Hij is veel lichter -dus milieuvriendelijker- dan de 30.000 kilo wegende trams. Goedkoper in gebruik. Geen dure rails nodig. Deze geniale tram heet: trolleybus. Stil, schoon & economisch, de nieuwe generatie trolleybussen is het ideale stadsvervoer. Waarom dan miljoenen uitgeven aan een tram zonder bovenleiding?

De geniale geesten die ons de NoordZuid lijn brachten, mogen nu wel eens iets zinvols doen voor de stad. Wie hersens, een hart en een rekenmachine heeft, haalt morgen nog de nieuwe generatie trolleybussen naar Amsterdam. Met inductielussen of bovenleiding, maakt ons niet uit. Bedankt alvast, namens alle Amsterdammers.