Dagelijks uurtje bijscholing voor de universele mens



Op zijn veelgelezen weblog legt marketinggoeroe Seth Godin nog eens uit waar we de papieren krant allemaal niet voor nodig hebben (When newspapers are gone, what will you miss?). En inderdaad, op internet is alle inhoud van een krant snel, uitgebreid, vaak specifieker, beter onderbouwd te vinden. Nu moet een commissie onder leiding van Elco Brinkman gaan uitzoeken of en hoe de krant nog toekomst heeft. Geen idee. Maar wat mij betreft zien Seth en andere doodsklokluiders een paar dingen over het hoofd. Ten eerste: de krant is niet alleen informatie, maar ook een ding. De situaties en houdingen waarin een krant kan worden gebruikt en het bedieningsgemak zijn onovertroffen. Daar kan geen laptop of iPhone tegenop. Maar verreweg de belangrijkste reden om van de papieren krant te houden is dat je oog valt op dingen die je zelf nooit zou intikken of opzoeken. Terwijl je naar de sport of economie bladert, valt je oog op een schitterend kunstvoorwerp, een hilarische kopregel of een fascinerende foto. Voor je het weet ben je zwaar verdiept in dingen waar je niks vanaf wist en ook niet wilde weten, tenminste: net nog niet. Maar nu wel. En je leert. Je verruimt je geest. Je verrijkt je wereldbeeld. Iedere dag. Onbetaalbaar. Dat is voor mij de essentie van de krant. Ik ken mensen die net de lagere school hebben afgemaakt, maar die dankzij het stug lezen van iedere letter in NRC Handelsblad een homo universalis van zichzelf hebben gemaakt. Google zal je nooit iets anders vertellen dan wat je zelf zoekt. Het venster op de wereld wordt daarmee in sommige opzichten een tunnel. De krant geeft je ongevraagd informatie, die miraculeus in gewenste informatie transformeert. Niet dat de krant ooit zo aan ons verkocht is, trouwens. Ideetje?