Column Adformatie 8 januari : Mutsenbier of Meidenpils?


Heineken is nogal wat van plan. Een alternatief voor tapbier neerzetten, waardoor vrouwen van witte wijn afblijven. Jillz begon met een stilgehouden explosie in Tietjerksteradeel, waar een vat hooggistend Cranberrybier aan de tap ontplofte, met medeneming van de lokale vereniging van plattelandsvrouwen. Daarna koos men voor een lagedruk alternatief: cider. Of eigenlijk Sparkling Cider Blend. Dat doet mij vermoeden dat er vooral DSM of Gist Brocades in Jillz zit. Wat helemaal niet zo is, want Jillz heeft 100% natuurlijke ingrediënten. Een pure country girl! Waarom dan zo gekunsteld? Ik zou zelf liever een Appelbiertje bestellen. Zal wel komen omdat ik een man ben.

In de kroeg is Jillz gelukkig no nonsense. Geen gemuts met flesjes en iele glaasjes: het spul wordt in kloeke glazen getapt. Jillz krijgt een eigen paal aan de bar. Niks botte jongenspaal. Een mooie meisjespaal, met een Freudiaans gat erin en een niet te missen J-plek. Slim. Daar wordt meteen over gepraat, dan krijg je een droge keel en ach, waarom ook niet, doe mij een Jillzje. Een onderscheidend produkt is het zeker, maar Heineken weet dat er maar één Bucklerlul nodig is die luidkeels twee kutbier bestelt en Jillz is weg. Maar daar vragen ze nu wel een beetje om.

Jillz.nl introduceert een online datemaker. Daarmee kunnen dames hun biervrezende vriendinnen uitnodigen, middels een vreemd filmpje. Je mag kiezen uit vier best wel gay barmannen, die twee minuten slap ouwehoeren en je vriendin dan een Jillzviltje geven. Niet met zijn telefoonnummer, wel met jouw naam. Plus de naam van de minstverwegzijnde Jillzbar. Het heefts iets treurigs. Zo kom je natuurlijk nooit aan een vent.

Ik zie nergens heerlijk helder Jillz in een glas stromen. Ik zie geen rookvrije gezelligheid, waar een blad met versgetapte glazen door de massa zwiert: Jillz staat haar mannetje tussen de bieren! Zes pils en vier Jillz! Een meter Jillz, voor die meiden in de hoek. Smijt-Jillz! Okay, dat dan weer niet. Maar dit?

Foute barmannen die je uitnodigen voor een date met een vriendin die je al kende. En dan samen met Jillz proberen echte bierdinkers te versieren, zeker. Ik snap er niks van. Zal wel komen omdat ik een man ben. Maar ik hoop stiekem dat de smaak van Jillz viraler is dan de campagne. Want serving the other half of the planet is helemaal geen slecht idee.

Scato van Opstall is partner van NEEW! innovatie