Column Adformatie 15 januari: Verkeerde Bloedgroep


Een tijdje terug vertelde Van Lanschot dat je bij hen niet om de haverklap een nieuwe accountmanager krijgt. Want dat is onpersoonlijk. Goed inzicht. Onderscheidend. Relevant. Bravo. Helaas was de reden dat ik bij van Lanschot wegging: om de haverklap een nieuwe accountmanager. Dingen beloven die je niet waarmaakt, dat is slecht voor je merk. Daarom heb ik nu een nieuwe bank. En daarom stalkt van Lanschot mij al maanden met hun nieuwe campagne.

Private Bankers Pur Sang zijn ze nu. Het verschil tussen volbloed en vol bloed is overigens klein. Eén van de commercials begint met een vreselijke aderlating van je bloedeigen Private Banker, die overigens warm- noch koudbloedig blijkt. “Zijn bloed kolkt en tolt maar kan plotseling weer bekoelen. Het pulseert op het ritme van de voortdenderende economie maar wordt aangedreven door uw belang.” Er dendert helemaal niks voort in de economie. Die dondert in elkaar! En waarom moet mijn belang de bloedstroom van mijn Private Banker aandrijven? Ik ben Wouter Bos niet. Zo zie je maar weer. Altijd naar de kleine lettertjes luisteren.

Ondertussen heeft de vermeugende klant chronische buikpijn van de kredietcrisis. Die zoekt de nooduitgang van deze Private Banker: licht aan het eind van de tunnel. Wat denkt Van Lanschot dat een klant tijdens een diner bespreekt met z’n beste vrinden? Dat het bloed van z’n Private Banker zo leuk kolkt, tolt en weer bekoelt? Is dat de doorvertelfactor van hun dienstverlening in deze barre tijden? Twee tips voor de financiële sector: als u geen unieke service of degelijk product kunt bieden, bespaar me dan uw holle frasen. En gebruik geen voice-over die een woord als ‘vermogen’ op dusdanige irritante wijze uitspreekt, dat je acuut de hele Rote Armee Fraktion wilt reanimeren.

In hetzelfde reclameblok zag ik een andere rijkeluiscommercial. Een potentiële Van Lanschot-klant leidt een groepje vriendinnen rond door haar riante villa. Gilletjes bij het openen van het ruim bemeten walk-in closet. Dan worden de dames overstemd door de maatjes van de heer des huizes, die trots zijn walk-in fridge laat zien. Boordevol koud bier. Na de Drie Vrienden en de Ballenbar eindelijk weer een ijzersterk idee voor Amstel, ons ultieme no-nonsense mannenbier. Wacht eens even. Zit Amstel nou ook al in die rare groene flesjes? Of is het… Heineken?!
Je ziet het al voor je. Na een dagje Ballenbar komt de strateeg van de Heineken Holding zwalkend naar buiten: “Amstel, Heineken, who cares. Zolang ze maar Ons Bier drinken!”

Scato van Opstall is partner van NEEW! innovatie